Vidas Extremas press Mienna Beaivvas 2543

Det samiske nasjonalteateret Beáivvaš høster god kritikk for sin nye forestilling «Vidas extremas».
 
- Formspråket er symbolrikt, fysisk og poetisk. Aldri jålete, skriver Lillian Bikset i Dagbladet, og gir forestilligen terningkast 5. Les hele anmeldelsen her.
 
IdaLou Larsen i Klassekampen mener oppsetningen er "en sterk og allmenmenneskelig opplevelse". Hun skriver: - Beaivváš Sámi Našunálateáter har lenge gledet sine trofaste tilskuere med interessante og tankevekkende oppsetninger som har sett verden fra et samisk ståsted - i seg selv en nødvendig påminnelse. Men med «Vidas extremas» går teatret et langt skritt lenger og tar oss med inn i en verden som grunnleggende er oss fremmed, men som fremstilles slik at vi også blir en del av den. Les hele anmeldelsen her.
 

Guatemala City og Guovdageaidnu, Sápmi - to ekstremt forskjellige kulturer - møtes. Resultatet er en unik blanding av hip hop, scenekunst, mayakultur og samisk kultur.

Forestillingen står i spenn mellom urban storbykultur og moderne urfolkskunst. Midt imellom to kontinent, to heit forskjellige verder og er blitt til på tvers av grenser og barrierer. Kunstnerne konfronterer hverandre med spørsmåla: Hva angår oss alle? Hva er universelt? Kan scenekunst bli kombinert med hip hop og mayaritual? Kan beatboxing, joik og poesi gå opp i en høyere enhet? 

Og ikke minst: Har Guatemalas borgerkrig, som krevde mer enn 100 000 offer og ble avsluttet i 1996, noe å lære oss i dag? Hva kan vi lære fra livets ytterkanter?

Dette er en samarbeidsproduksjon mellom Beaivváš og Hætta Production (Christina Hætta og Nicolai López), i samarbeid med gruppene Sotz’il og Guatemaya, begge fra Guatemala. Med støtte fra Dramatikkens hus, Fritt Ord og Den Norske Ambassaden i Guatemala.

På scenen står STS-medlemmene Mary Sarre og Iŋgor Ántte Áilu Gaup, samt Nils Rune Utsi, Mercedes Francisca Garcia Ordonez, Ludwing Isaac Chicohay Mejia, Wilson Ottoniel Puac Joj, Carlos David Catun Quintana og Luis Ricardo Cumes Gonzales.

«Vidas extremas» legger nå ut på turné. Se turnélista.

Les om bakgrunnen for stykket her.
 
Foto: Aslak Mikal Mienna/Beáivvaš
 

IMG 5967Ánne Mággá Wigelius, medlem i Sámi Teáhter Searvi, har vært på workshop etter å ha fått reisetilskudd fra Sámi Teáhter Searvi. Her kan du lese hennes rapport: 
 
"Jeg har vært i London på en intensiv fireukers lang Method acting-workshop.
 
Målet med kurset er å engasjere og utfordre ens skuespill og utvikle en teknikk som bringer dybde til skuespillerarbeidet. Vi jobbet med forskjellige scener fra teaterstykker, og jeg valgte å ta utgangspunkt i Paddy Chayefskys “Middle Of The Night”. Jeg arbeidet med scenepartner Darragh Kelliher (til venstre) og vi viste frem arbeidet ved to anledninger til læreren som igjen gav oss tilbakemeldinger som vi jobbet videre på.
 
Det har vært utrolig lærerikt og reisestipendet fra STS kom godt med!"
 
Bildet viser Darragh Kelliher og Ánne Mággá Wigelius - her i kostyme, som nettopp har vist frem scenen fra Paddy Chayefskys "Middle Of The Night" som de jobbet med.
 
 
Foto: Privat

12342596 913808015372693 2396859746945389365 n

 

Sametinget og Samisk kunstnerråd underskrev en ny samarbeidsavtale torsdag 10.desember i Oslo.

Partene har siden 2004 hatt gående en samarbeidsavtale, og den nye avtalen som nå er inngått gjelder i perioden 2016-2019.

- Avtalen skal legge til rette for at vi har et mangfoldig og rikt samisk kulturliv fremover. Samisk kunst har betydelig potensial som basis for utvikling av det samiske samfunnet, og avtalen skal skape forutsigbarhet for det samiske kulturlivet, sier sametingsråd Henrik Olsen.

- Kunstneravtalen  er unik, og gir vår kunstnere stor innflytelse på utviklingen av framtiden for samisk litteratur, musikk, billedkunst og film, sier Olsen.

Det er sametingspresident Aili Keskitalo som underskrev avtalen for Sametinget. Ada Einmo Jürgensen underskrev avtalen for Samisk kunstnerråd.

Foto: Sametinget

Skjermbilde20151129

 

Den samiske koreografen Ola Stinnerbom, basert i Sverige, har de siste årene turnert i nabolandet Norge med musikkeventyret Mjandasj, den hellige reinen. Han mener det er interessant å sammenlignende Skapande Skole i Sverige med Den Kulturelle Skolesekken i Norge.

- Nå har vi snart spilt 200 forestillinger av Mjandasj i løpet av to år for 30.000 barn i Norge, sier han.

- I Norge er det mulig å turnere og spille i hele landet, stort sett hvor lenge vi vil. Det innebærer også at det teoretisk sett er mulig å spille forestillingen for 100.000-200.000 norske barn. Og da snakker vi om én og samme forestiling. Altså omtrent omtrent som en musikal som går lenge i New York.

Han mener kulturpolitikken i Norge holder et høyt nivå, og at landet er et foregangsland.

- I Sverige er man mer interessert av å hele tiden produsere nye prosjekter i stedet for at alle barn skal få ta del i de forestillinger som finnes. Ikke rart at det er vanskelig å være kulturarbeider i Sverige når forestillingene som produseres ikke får spilles. 

Foto: Rikskonsertene